Botox

Zastosowanie

Toksyna botulinowa jest szeroko stosowany w usuwaniu:

• zmarszczek między brwiami
  • poziomych linii na czole
  • kurzych łapek lub linii śmiechu między oczami

Jak działa?

Toksyna botulinowa blokuje przechodzenie bodźców z nerwów do drobnych mięśni twarzy związanych z liniami wyrazu twarzy. Zapobiega skurczowi tych mięsni a jednocześnie marszczeniu i fałdowaniu się skóry prowadząc do rozluźnienia mięśnia i znajdującej się nad nim skóry.

Botox działa jedynie w obrębi mięśni do których została wstrzyknięta.  W efekcie  znikają zmarszczki.

Okolice podania

Botox jest stosowany w usuwaniu zmarszczek głównie w górnej części twarzy, czyli zmarszczek mimicznych, a zwłaszcza:

• poprzecznych czoła
  • wokół oczu
  • okolicach gładzizny czoła
  • wokół ust
  • na brodzie
  • nosowo policzkowych
  • na policzkach
  • na szyi

Zabieg

Zabieg może wykonywać wyłącznie lekarz.

Preparat zawierający BOTOX jest wstrzykiwany przy użyciu jednorazowej strzykawki, zaopatrzonej w bardzo cienką igłę. Bardzo małą ilość preparatu rozpuszcza się w roztworze soli fizjologicznej i bardzo precyzyjnie wstrzykuje w kilka miejsc na twarzy.

Ból związany ze wstrzyknięciami jest minimalny.

Wielu pacjentów porównuje go do kilkusekundowego ugryzienia przez mrówkę. Zabieg nie wymaga znieczulenia miejscowego a więc bezpośrednio po nim można podjąć zwykłą aktywność.

Zabieg trwa około 15 minut w zależności od liczby leczonych miejsc.

Przeciwwskazaniami do wykonania zabiegów podania toksyny botulinowej są:

• choroby płytki nerwowo-mięśniowej (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona)
  • alergia na albuminę ludzką
  • alergia na toksynę botulinową typu A
  • przyjmowanie antybiotyków aminoglikozydowych

Aby zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się toksyny ważne jest unikanie masowania i pocierania mięśni do których podano toksynę przez 4 godziny po zabiegu. Należy w tym czasie unikać schylania głowy np przy zawiązywaniu butów czy też podczas snu.

Ryzyko wystąpienia działań niepożądanych zależy od mięśnia do którego podaje się preparat i powinno być szczegółowo omówione z lekarzem przed wykonaniem zabiegu.

Po zabiegu

Botox zaczyna działać po 2-3 dniach od wstrzyknięcia a pełen efekt leczenia może być widoczny dopiero po 7-14 dniach.

Efekt leczenia jest przemijający i utrzymuje się przez około 4-6 miesięcy lub dłużej (nawet do 1,5 roku), w zależności od osoby. Jeżeli będziesz zadowolona/zadowolony z efektu możesz regularnie powtarzać zabieg, zwiększając liczbę miejsc na twarzy obejmowanych leczeniem. Efekt leczenia zanika stopniowo.

Stosując botulinę pacjent traci przyzwyczajenie używania określonych mięśni mimicznych i po zakończeniu działania toksyny efekt działania toksyny może pozostać Tak więc botulina ma znaczenie prewencyjne w powstawaniu zmarszczek mimicznych.

Skutki uboczne

Do najczęstszych działań niepożądanych należy:

• ból w momencie iniekcji
  • małe krwiaki, które mogą powstać w miejscu wstrzyknięcia jeżeli igła natrafi na niewielkie naczynie
  • mały, przejściowy obrzęk z pojawieniem się delikatnego mrowienia w miejscu iniekcji
  • zbytnie obniżenie brwi lub zbyt duże uniesienie w przypadku leczenia zmarszczek czołowych