Zakrzepica żylna

Najczęstszymi objawami zakrzepicy żył powierzchownych są: zaczerwienienie skóry linijne wzdłuż przebiegu żyły, która uległa zakrzepicy, obrzęk, ból w miejscu zaczerwienienia i obrzęku, czasami obserwuje się podwyższoną temperaturę ciała. Do najczęstszych objawów zakrzepicy żył głębokich należą: obrzęk kończyny, ból, zmiana zabarwienia skóry, trudności w poruszaniu kończyną. Powyższe objawy często zmuszają chorych do udania się do lekarza. Chory jest obecnie najczęściej leczony ambulatoryjnie.

Zakrzepicę układu żylnego obecnie można rozpoznać przy pomocy USG DOPPLER ze specjalną funkcją tzw. „podwójnego obrazowania”. Jest to badanie nieinwazyjne, czyli nieobciążające chorego. Badanie to wymaga jednak odpowiednich kwalifikacji powinno być wykonywane przez doświadczonego lekarza.

Wystąpienie zakrzepicy w żyłach goleni skutkuje u części chorych szerzeniem się zakrzepicy do żyły udowej, co z kolei u niektórych prowadzi do klinicznie istotnych zatorów tętnicy płucnej, czasem nawet powodując zgon. Mimo że zakrzepica żylna i jej następstwa, przede wszystkim zator tętnicy płucnej, są najpoważniejszą jatrogenną szkodą wyrządzaną pacjentom w szpitalach, często zagrożenie to jest niedostrzegane.

Współcześnie dysponujemy różnymi metodami zmniejszającymi częstość występowania zakrzepicy żył goleni, jej proksymalnego szerzenia się, ryzyko zatorów tętnicy płucnej, przez to również liczbę zgonów. Do najważniejszych należą dwie metody mechaniczne oraz heparyny. Elastyczne podkolanówki zmniejszają zastój żylny. Działają korzystnie, gdy stosuje się je jako jedyną metodę, a u pacjentów otrzymujących heparynę potęgują jej efekt protekcyjny.